Friday, May 23, 2008

DBKL KECOH ! TIMBALAN MENTERI WP DI SERGAH ! WEE CHOO KEONG DAN GOPALAKRISHNAN BERTINDAK BIADAB! ORANG RAMAI KECEWA GELAGAT PEMBANGKANG !

LAPORAN KHAS WARTAWAN WILAYAHKINI

Apa sudah jadi ? Inilah yang dapat digambarkan perwatakan segelintir ahli parlimen pembangkang termasuk Wee Choo Keong ( Wangsa Maju ) dan Gopalakrishnan ( Bagan Serai ) yang bertindak biadab dengan Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan Datuk M.Saravanan di hadapan pejabat DBKL di Jalan Raja Laut hari ini ketika demontrasi yang di anjurkan oleh Wee Choo Keong berhubung insiden roboh gerai di Desa Setapak, Wangsa Maju dua hari yang lepas.





Bangunan DBKL menjadi kecoh dan lebih teruk dari pasar apabila Wee Choo Keong dan Gopalakrishnan memperalatkan penjaja yang terbabit untuk kepentingan politik masing - masing.Wartawan Wilayahkini yang turut berada di lokasi terkejut melihat insiden tersebut.

Ketika para wartawan menunggu untuk membuat liputan demontrasi tersebut , atas sifat kemanusian semua wartawan berkumpul dihadapan pejabat DBKL seawal 10.30 pagi walaupun kami dimaklumkan majlis demo hanya akan bermula pada jam 11 pagi.Tetapi pada jam 10.30 pagi muncul sekumpulan masyarakat untuk menyampaikan memorundum kepada Pegawai Khas Datuk Bandar mengenai isu Kampung Abdullah Hukum.Ketika ditanya oleh wartawan wakil kumpulan tersebut memberitahu mereka juga mahu ambil kesempatan dalam demo yang dianjurkan oleh Wee Choo Keong.Wartawan yang membuat liputan terserentak seketika apabila mendengar jawapan tersebut.

Kira - kira jam 11 pagi , Wee Choo Keong tiba di perkarangan DBKL bersama dua buah bas sekolah yang membawa para penjaja yang terbabit.Sejurus turun dari bas mereka semua melaungkan slogan hidup Keadilan dan berteriak macam - macam sampai orang ramai yang datang berurusan di DBKL , terkejut dan marah dengan tindakan mereka.Mereka mula bertanya kepada para wartawan " apa sudah jadi? Kenapa mereka bertindak biadab macam begitu? Inikah watak ahli - ahli parlimen pembangkang ? Apa nak jadi dengan KL ? tanya mereka.

Keadaan memang menjadi tegang dan tidak terkawal.Pihak polis juga tidak ada di sana untuk kawal keadaan.Dimana perginya pegawai penguatkuasa DBKL? Adakah demo tersebut mendapt permit polis?
Ketika inilah, Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan Datuk M.Saravanan tiba di hadapan pejabat DBKL.Sejurus selepas Saravanan keluar dari keretanya, Ahli Parlimen luar dari KL , S.Gopalakrishan ( Bagan Serai ) sergah ( ambush) Timbalan Menteri WP dengan kasar.Ketika inilah, Sarawanan dilihat berkata " sekiranya macam inilah perangai anda macam mana kita nak uruskan Kuala Lumpur dengan tenteram dan aman?

Gopalakrishnan bertindak mengunakan ayat - ayat yang kasar dengan Saravanan.Apabila Saravanan balas balik " anda bukan ahli parlimen Wangsa Maju ...Gopalakrishnan terus sergah lagi dengan keras dan lantang berkata ..I am the law maker".

Kemudian Saravanan naik ke pejabat untuk menerima taklimat ringkas dan turun kebawah selepas beberapa minit dan mengajak semua Ahli Parlimen termasuk penjaja yang terlibat untuk mengadakan mesyuarat di tingkat 3.

Saravanan turut mengajak para wartawan untuk hadir bersama menyaksikan mesyuarat tersebut ..." Nothing to hide here ", katanya.

Ketika Saravanan memulakan rundingan keadaan menjadi lebih kecoh apabila, Wee Choo Keong, Gopalakrishann bertindak melulu , kurang ajar dan melulu dihadapan semua orang dengan kata - kata yang tidak hormat terhadap Saravanan, Ketua Pengarah DBKL Datuk Salleh Yusuf dan Pengarah Perancangan DBKL Haji Mahadi.
Ketika inilah, para penjaja yang gerai mereka kena roboh , bangun meminta maaf kerana beroperasi di tapak haram dan meminta kerjasama DBKL untuk mendapatkan tapak yang baru kepada mereka untuk menyara hidup.

Insiden menjadi besar apabila Wee Choo Keong dan Gopalakrishnan berkata macam - macam sehingga wartawan yang hadir menyaksikan insiden tersebut sangat kecewa dengan sikap dan perwatakan Wee Choo Keong dan Gopalakrishnan kerana mereka bertindak tidak bermoral dalam mesyuarat dan menjadikan mesyuarat macam kandang babi.
Akhirnya mesyuarat ditamatkan dengan keputusan satu lagi mesyuarat susulan akan diadakan selepas meneliti cadangan tapak pembangunan baru daripada para penjaja. Wartawan yang hadir geleng kepala dengan insiden tersebut .

APA YANG WILAYAH KINI INGIN TEGASKAN DI SINI IALAH :

1.Kenapa Ahli Parlimen Wangsa Maju tidak memberitahu DBKL mengenai demo tersebut kenapa beliau mencari pendekatan demo?

2.Memang wujud masalah komunikasi diantara pegawai atasan DBKL dan pegawai yang bertugas.Mereka perlu memastikan satu kaedah komunikasi yang betul dan dua hala.

3.Menteri WP kena tegas dalam isu gerai haram selepas ini dan buat penguatkuasaan secara menyeluruh di semua kawasan sekaligus selepas memberikan notis.

4.Pihak pembangkang mahukan tidakan diambil terhadap penjaja haram.Kenapa tunggu 3 atau 4 tahun? Bertindak segera berlandaskan undang - undang.

5.Pihak pembangkang menceroboh bangunan kerajaan dan bertindak biadab semasa mesyuarat.Inikah caranya? Kenapa DBKL tidak bertindak? Kenapa Menteri WP tidak ambil tindakan? Kerana insiden yang berlaku hari ini memang sesuatu yang perlu diberi perhatian.Adakah pihak pembangkang akan berdiam diri sekiranya pihak BN bertindak di negeri - negeri Pakatan Rakyat ataupun di pejabat mereka ?

6.Di mana pihak polis ?

7.Adakah laporan Polis akan dibuat terhadap Wee dan Gopalakrishan?

8.DBKL juga perlu bertindak mengikut undang - undang dan jangan ikut kemahuan sendiri dan jangan sesekali hukum pengundi kerana mereka mengundi pihak pembangkang pada PRU baru - baru ini.

9.Dimana kualiti Ahli - Ahli Parlimen? Di mana sikap hormat mereka?

10.Para wartawan amat kecewa dengan insiden hari ini dan berharap Kementerian WP dapat bertindak selepas ini sekiranya mahu menjadikan KL sebagai bandaraya kelas pertama.

AMAT MEMALUKAN - INSIDEN HARI INI......